petak, 30. prosinca 2011.

kultura - sta je to? - prvi dio: primitivizam

vec se moglo bezbroj puta cuti kako se kaze, da je lijepo ponasanje odraz kulture ponasanja i obrazovanosti jednog pojedinca. lijepo ponasanje zapravo se naziva bonton. u mnogim slucajevima, svako od nas je sudjelovao bar jednom nekulturnom ispadu nekog koga poznajemo ili ne poznajemo.

primitivizam

ovaj izraz kada ukucate u vecinu internet pretrazivaca dovest ce vas do rezultata koji vas povezuju sa muzickim pokretom nju primitivs, nastalim u sarajevu osamdesetih godina proslog vijeka.
nemam nista protiv bilo kojeg muzickog pokreta. imam protiv toga da se pojedinci ili grupa ljudi poistovjecuje sa onim sto bi smo nazvali neuctivo, bahato, uvredljivo i nekulturno ponasanje.

definicija

ne znam da li se neko vec bavio definisanjem primitivizma ili objasnjavanjem samog pojma, ja cu ovdje primjeniti vlastitu definiciju.
primitivizmom se moze nazvati svo ono neadekvatno ponasanje osobe i grupe ljudi, ili ponasanje koje nije u skladu s vec odredjenim okvirima ponasanja mentalno zdrave osobe pred jednom ili vise osoba u medjusobnoj komunikaciji.

primjer primitivizma

u to spada slika, kada momci stacionirani ispred neke radnje ispijaju pivo iz flase, cerekaju se priglupim salama, te ih u toj seansi na trenutak prekine pojava zenskog lika. vec milion puta se to ponovilo, grupa obicno mladjih, ali nije mana ni starijima, da pocnu dobacivati "preko ulice" neumjesne komentare koje cesce djevojka nego zena presuti i zeli se sto brze udaljiti s neugodne lokacije.
spomenuh zenu. 
da malo razvijemo situaciju, primitivizam je prisutan i kod zena, pa ce se tako neka od takvih verbalno suprotstaviti razuzdanoj gomili ispicutura ispred prodavnice u komsiluku. 
te svadje obicno razveseljavaju prolaznike, a kako je radoznalost jedna pojava sasvim normalna kod svih ljudi i zivotinja, vjerovatno ce zastati da bi bolje osmotrili: poznavanje obaranja jezicnih barijera, spominjanje clanova porodice, spominjanje genitalija i seksualnih sposobnosti, ruganje, ponizavanje i sve ostalo.
ovdje prekidam slikovit primjer.

uzroci primitivizma

primitivizam nastaje iz zelje za isticanjem u svojoj, cesto provincijskoj sredini, ruralnom i malobrojnom naselju. naravno da to nije pravilo jer se zaista rasireni oblici primitivizma nalaze i u velikim urbanim sredinama. tako se na najlaksi nacin, smatraju takvi pojedinci, dolazi do masovnijeg uspjeha kod sire narodne mase.
zelju za isticanjem covjek dobija u svom ranom periodu odrastanja. poznata i covjeka zelja za vladanjem, ponizavanjem ili pokoravanjem. ovo je samo skup pojava iz psihologije covjeka koje uticu na razmisljanje i ponasanje u drustvu. kad kazem drustvo, onda ne mislim samo na nekoliko osoba s kojima ta osoba provodi slobodno vrijeme, nego mislim na cjelokupno drustvo, ljudsku zajednicu. upravo ta ljudska zajednica je dijelom odgovorna za sirenje, odnosno smanjivanje utjecaja primitivizma.
drustvo u cijelini, javno mnjenje donosi konacni sud o postupcima primitivaca, osudjuje ih, ili u suprotnom ih podstice na takve radnje.
pojedinac ce se slijedeci put zapitati, da li je to sto cini ispravno i da li ce biti odobreno od vecine onih koji su ukljuceni u interakciju, ako je nedavno dozivio losu kritiku svojih djela. ne ulazim sada u istoriju medjuljdske komunikacije ali posto su medjuljudski odnosi kompleksno gradivo i ovdje pravim mali rez, ostavljajuci prostora za razvijanje maste.

razvitak i uslovi

do razvitka primitivizma kod osobe dolazi iz vise pravaca. kao osnova i uslov razvitka covjekove licnosti, uzima se porodica i okolina u kojoj odrasta. to je baza ili pocetak svega sto ce kasnije pojedinac ispoljavati u odnosu sa drugima. od te baze zavisi mnogo toga, kao i od pojedinca kako ce se prilagoditi toj sredini u kojoj odrasta, njegov stepen prihvatanja znanja.
bez obzira na skolu i obrazovanje u visokoskolskim ustanovama, kucni odgoj je najodgovorniji za shvatanje i vaznost pojma bontona, osnova ponasanja, kulture ophodjenja i odnosa sa drugim ljudima.
na osnove vec dozivljenih iskustava, mozemo sresti doktore, profesore i ostale visokoobrazovane titule, koji bez obzira na to, ipak su primitivni ljudi.
primitivizam je kao pojava rasirena u modernom nacinu zivota. mnogi to povezuju s balkanskim obicajima i nekom vrstom tradicije, te da je primitivizam karakteristican za ovo podrucje i narode koji tu zive.
mozda je to donekle i tacno, ali ne treba iskljuciti i mnoge druge geografske regije ili kontinente.
demografski gledano, na ovim prostorima je primitivizam uvijek imao dobru podlogu i razvojnu taktiku. medjutim, sa sigurnoscu ne moze se tvrditi da primitivizam nije izrazen u drugim europskim drzavama.

primitivizam u opcoj kulturi i umjetnosti

ipak zadrzacemo se na nama poznatom podrucju balkana. od banalnog primjera mladica koji ispijaju pivo ispred prodavnice, primitivizam se rasirio i tamo gdje ne bi trebao. imamo ga na fakultetima, zdravstvenim ustanovama, sredstvima javnog prijevoza i izgleda svuda gdje se ljudi susrecu i dolaze u kontakt.
od toga se dalje razvija i u filmovima, koji bi po nekoj osnovi trebali imati edukativan znacaj za razvoj ne samo pojedinca nego bas sire publike i obozavatelja sedme umjetnosti.
vec na malim ekranima mozemo primjetiti koliko je obrazovanje palo na niske grane i kako ima sasvim malo edukativnih sadrzaja za najmladji uzrast. da li zbog nemastovitosti ili opceg neznanja, urednici pokusavaju izbjeci takve sadrzaje ili ako ih ima onda u takve provlace i ono sto nije odgovarajuce, krenuvsi samo od izrazavanja i govora, da o ostalom ne govorim dalje.

humor i primitivizam

kad sam spomenuo filmove, to je jedan od najcescih oblika predstavljanja primitivizma kroz scenski ili dramaturski prikaz. spomenuti neke od naslova kao sto je "tesna koza", "zikina dinastija" iz nedavne proslosti ili bilo kojeg novijeg naslova iz prosle godine, apsolutno je nebitno.
bitno je prepoznati vjesto upakovane slijedove primitivizama u obliku humora. kako nasa geografska sirina i duzina jugoistocne europe obiluje raznim primjerima i jednog i drugog, nije to tako tesko upakovati u jednu cjelinu i pruziti ga na dlanu cijelom svijetu.
jedan od tih primjera je i emir kusturica koji je za svoj film "dom za vjesanje" na "skroz" umjetnicki nacin predstavio sliku romskog zivota, i na taj nacin zaradio ne samo filmsku nagradu na osnovu primitivizma, nego i brdo novaca plus naziv renomiranog rezisera. ovo otvaranje ociju mnogima uslovilo je da nastane kroz neku vrstu humora mnogo filmova na takvu temu.
primitivizam se i danas hrani humorom, i to je najlakse odabrani put da mnogi sadasnji i buduci tinejdzeri, odrasli ljudi i oni u poznim godinama, odaberu takav nacin ophodjenja s drugima u konverzaciji.

rezime

primitivizam je opsteprisutan u svakoj pori drustva. protiv njega se ne moze, ne treba, a mozda i ne mora boriti. uzaludno je pokusavati ga sprijeciti. uzaludno je aludirati na bonton kad je to tezi put da se izgradi modernije, obrazovanije i svjesnije drustvo.
primitivizam svakako ne treba prihvatiti. ako ste u nekoj situaciji i imate izbora izbjegnuti ga, uradite to svakako.
primitivizam je do sada uzrokovao i mnogo neugodnih situacija, medju kojima i takve koje su zavrsile krivicnim prekrsajima ili tragicno za nekoga, u najgorem slucaju.
ako imate priliku upozoriti nekoga na adekvatno ponasanje jer smatrate da to nece imati negativne posljedice, pokusajte. ljudi u svom ponasanju trebaju uvesti korekcije kao i opsti nivo tolerancije koji ce poboljsati njihovu komunikaciju.


napomena
clanak je nastao iz vlastitog iskustva, saznanja, opazanja i nema nikakvih izvora poput internet stranica ili knjiga, pa tako je nemoguce navesti izvore koji su koristeni prilikom pisanja ovog clanka.

Nema komentara :

Objavi komentar